Thursday

Kekejangan perut dan kembung

Posted by Unknown on 9:01 PM with No comments
Sesetengah wanita mungkin mengalami perasaan pembesaran perut atau kembung, tetapi biasanya hanya sedikit pertambahan berat badan dalam trimester pertama kehamilan. Dalam peringkat awal kehamilan ini pertambahan berat badan kira-kira satu paun sebulan adalah tipikal. Kadang-kadang wanita juga mengalami kekejangan perut yang ringan semasa minggu-minggu awal kehamilan, yang mungkin serupa dengan kekejangan yang berlaku sebelum atau semasa haid.


Ketagihan Makanan

Ramai wanita melaporkan keinginan anda kepada makanan tertentu semasa peringkat awal kehamilan. Ketagihan ini boleh berterusan seluruh kehamilan.

Letih dan tidak bermaya

Kelesuan dan keletihan adalah gejala yang dialami oleh ramai wanita di peringkat awal kehamilan, dan sesetengah wanita melaporkan berasa letih walaupun pada minggu-minggu sebelum sahaja kepada konsep. Punca keletihan ini tidak sepenuhnya ditentukan, tetapi adalah dipercayai berkaitan dengan peningkatan tahap hormon progesteron. Sudah tentu, keletihan adalah gejala yang tidak spesifik yang boleh dikaitkan dengan sebab-sebab yang lain daripada kehamilan.

Suhu badan yang tinggi

Suhu badan yang berterusan tinggi  (suhu lisan mengukur benda pertama di pagi hari, apabila bangun dari tidur) adalah satu lagi tanda ciri-ciri awal kehamilan. Ketinggian suhu badan basal berlaku sejurus selepas ovulasi dan berterusan sehingga tempoh haid akan datang berlaku. Kegigihan suhu badan tinggi di luar masa tempoh haid yang dijangka merupakan satu lagi tanda-tanda awal kehamilan.


0 comments :

Post a Comment