Thursday

Loya dan muntah

Posted by Unknown on 9:18 PM with No comments
Loya dan muntah juga biasa di awal kehamilan. Secara tradisinya, ia dirujuk sebagai "morning sickness", loya dan muntah yang berkait dengan awal kehamilan boleh berlaku pada bila-bila masa siang atau malam. Permulaan yang khas adalah mana-mana antara minggu ke-2 dan ke-8 kehamilan. Kebanyakan wanita yang mempunyai "morning sickness" akan loya dan muntah-muntah kira-kira satu bulan selepas persenyawaan, tetapi ini boleh berkembang dengan cepat pada sesetengah wanita. Kadang-kadang wanita melaporkan peningkatan sensitiviti terhadap bau atau bau tertentu yang kadang-kadang boleh menyebabkan loya dan / atau muntah-muntah.


Peningkatan estrogen yang berlaku di awal kehamilan difikirkan untuk melambatkan pengosongan perut dan mungkin berkaitan dengan penyebab loya. Mengiringi ciri "morning sickness" mungkin keinginan untuk, atau penolakan kepada, makanan tertentu atau bahkan bau. Ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi wanita hamil untuk mengubah pilihan diet, biasanya tidak mempunyai keinginan untuk makan "makanan sebelumnya" yang menjadi kegemaran dan berhasrat untuk makan makanan yang sebelum ini tidak diutamakan. Dalam kebanyakan wanita, loya dan muntah mula reda oleh trimester kedua kehamilan.

Kerap membuang air kecil

Seorang wanita di peringkat awal kehamilan mungkin merasa dia kerap kencing, terutamanya pada waktu malam, dan dia mungkin terkencing ketika batuk, bersin, atau ketawa. Keinginan untuk membuang air kecil mungkin mempunyai sebab-sebab kedua-dua fizikal dan hormon. Sekali embrio telah masuk dalam rahim, ia mula untuk menghasilkan hormon yang dikenali sebagai human chorionic gonadotrophin(hCG), yang dipercayai untuk merangsang kerap membuang air kecil. Satu lagi punca kerap membuang air kecil adalah tekanan yang dikenakan oleh rahim yang semakin meningkat pada pundi kencing, tetapi ini tidak menyebabkan kerap membuang air kecil sehingga trimester kedua dan ketiga apabila janin itu adalah pada matannya lebih besar.


0 comments :

Post a Comment