Friday

Perubahan Warna Puting

Posted by Unknown on 2:27 PM with No comments
Wanita mungkin menyedari warna kawasan sekitar puting, yang dipanggil areola dan / atau garis gelap yang turun dari tengah-tengah kawasan abdomen pusat ke kawasan kemaluan (dikenali sebagai linea nigra). Sedikit gelap areola berterusan selepas kehamilan ramai wanita, tetapi nigra linea biasanya akan hilang dalam bulan berikutan kelahiran bayi.




Melasme (kegelapan kulit)
Sesetengah wanita mungkin mengalami apa yang dipanggil "mask of pregnancy" dalam trimester pertama, merujuk kepada penggelapan kulit pada jambatan dahi, hidung, bibir atas atau pipi. Kulit gelap biasanya hadir pada kedua-dua belah muka. Doktor merujuk kepada keadaan ini sebagai melasme atau chloasma, dan ia adalah lebih biasa di kalangan wanita yang berkulit gelap daripada mereka yang mempunyai kulit yang lebih cerah. Melasme juga boleh berlaku dalam beberapa keadaan selain daripada kehamilan. Wanita yang mempunyai sejarah keluarga yang  melasme mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat melasme tanda kehamilan.


Perubahan mood dan tekanan
Perubahan mood dan tekanan adalah tanda-tanda lazim yang dilaporkan oleh ramai wanita di peringkat awal kehamilan. Ramai wanita di peringkat ini menjelaskan perasaan emosi yang memuncak atau bahkan mudah menangis. Perubahan pesat dalam tahap hormon dipercayai menyebabkan perubahan dalam suasana ini. Wanita yang hamil boleh menyedari perubahan drastik dalam mood mereka. Dengan gejala-gejala lain yang tidak spesifik, perubahan mood boleh disebabkan oleh beberapa keadaan selain daripada kehamilan.


Sakit Kepala
Laporan sesetengah wanita mengalami sakit kepala pada awal kehamilan mereka, yang mungkin berkaitan dengan perubahan yang sama pada paras hormon. Sakit kepala ini adalah tidak spesifik, biasanya tidak melibatkan hanya sebelah kepala dan tidak disertai dengan perubahan dalam penglihatan.

0 comments :

Post a Comment