Wednesday

Menjaga kesihatan anda sebelum anda hamil sebenarnya meletakkan asas untuk kehamilan yang sihat. Membina stamina, kekuatan dan fleksibiliti boleh membantu anda:

  • mengekalkan gaya hidup yang aktif semasa mengandung dan menikmati sembilan bulan itu.
  • meningkatkan mood anda dan tahap tenaga
  • mencapai berat badan yang sihat pra-kehamilan
  • menghadapi peralihan hormon kehamilan
  • mengatasi keletihan, apabila tiba masanya

Menjadi aktif dan kerap bersenam boleh menguatkan otot belakang anda dan ianya membantu mencegah sakit belakang dikemudian nanti.

Jika boleh, jadikan senaman sebagai rutin harian anda. Cuba berjalan kaki atau berbasikal atau gunakan tangga berbanding lif.

Berlari dan berjoging salah satu cara yang baik untuk mendapatkan kesihatan yang baik sebelum mengandung. Jika anda tidak biasa berlari atau berjogging, anda mungkin ingin untuk bermula sekarang juga. Berlari dan berjoging tidak perlu bermula buat kali pertama semasa hamil. Mencapai tahap kecergasan sekarang bermakna anda boleh sama ada meneruskan atau menyesuaikan rutin anda sebaik sahaja anda hamil.

 Mula dengan perlahan dan tidak terlalu memaksa diri anda. Jika anda mempunyai preconceptual check up di surgeri tempatan anda, anda boleh berbual dengan doktor atau jururawat anda tentang memulakan program senaman.

Adakah merokok, minum arak dan mengambil dadah berbahaya apabila anda cuba?
Ya, ini semua boleh menjadi berbahaya apabila anda cuba untuk hamil. Terdapat banyak sebab-sebab yang baik untuk berhenti merokok, berhenti mengambil dadah dan minum arak yang sedikit atau tiada langsung. Membuat perubahan kepada gaya hidup anda adalah baik untuk kesihatan anda sendiri dan sebaik sahaja anda mengandung, untuk kesihatan dan perkembangan bayi anda.

Merokok, mengambil dadah haram dan minum arak semasa mengandung dikaitkan dengan peningkatan risiko keguguran. Lebih jauh ke dalam kehamilan anda, anda lebih berisiko mempunyai bayi yang berat badan rendah apabila lahir dan kelahiran pramatang.

Terlalu banyak alkohol semasa mengandung serius boleh menjejaskan perkembangan bayi anda. Kerana pakar tidak boleh pasti mengenai tahap alkohol yang selamat untuk bayi yang belum lahir, kerajaan mencadangkan bahawa wanita yang merancang untuk hamil perlu mengelakkan alkohol sama sekali.

Bagaimana jika tugas saya boleh membahayakan apabila saya hamil?
Beberapa pekerjaan boleh menjadi berbahaya kepada anda dan bayi dalam kandungan anda. Jika anda kerap terdedah kepada bahan kimia atau radiasi, anda mungkin perlu mempertimbangkan untuk membuat perubahan sebelum anda hamil. Begitu juga, jika anda selalu menaiki pesawat atau berdiri sepanjang hari, berfikir tentang bagaimana anda boleh menangani jika anda menjadi hamil.

Jika boleh, beritahu majikan anda bahawa anda merancang untuk hamil dan bertanyakan mengenai cara-cara untuk mengelakkan atau menghapuskan bahaya di tempat kerja anda. Jika anda tidak mahu biarkan majikan anda tahu bahawa anda sedang cuba untuk hamil, Eksekutif Keselamatan dan Kesihatan mempunyai maklumat mengenai bagaimana untuk menjadikan persekitaran kerja anda lebih selamat.

0 comments :

Post a Comment