Monday

Analisis Air Kencing

Posted by Unknown on 10:28 PM with 2 comments
Jika terdapat mana-mana peluang yang anda mungkin mempunyai jangkitan saluran kencing (UTI), anda boleh meminta untuk sampel air kencing supaya ia boleh diperiksa. UTIs telah dikaitkan dengan keguguran, bayi rendah berat kelahiran dan kelahiran pramatang, jadi jika anda mempunyai satu, anda akan mahu untuk mendapatkan ia dibersihkan sebelum anda hamil.




Ujian Darah
Anda mungkin diberi ujian darah untuk mencari anemia atau lain-lain keabnormalan. Bergantung kepada latar belakang etnik dan sejarah perubatan anda, anda juga boleh diuji untuk anemia sel sabit, Tay-Sachs penyakit dan talasemia. Alfa talasemia adalah yang paling biasa di Malaysia di kalangan rakyat etnik Cina dan orang-orang berketurunan Cina.


Tekanan Darah
Wanita hamil dengan tekanan darah tinggi (hipertensi) adalah lebih cenderung untuk membangunkan pra-eklampsia dan mempunyai masalah plasenta, jadi ia adalah penting untuk mengawal tekanan darah tinggi sebelum anda hamil.


Ujian Saringan
Anda boleh minta doktor melakukan ujian saringan untuk Hepatitis B, sifilis dan HIV / AIDS. Sedang diperiksa dan dirawat (atau dalam kes HIV / AIDS, menguruskan penyakit) sebelum anda hamil. Ini boleh meningkatkan kemungkinan anda mengandung. Doktor anda mungkin juga menawarkan ujian saringan terhadap chlamydia.

Semak rekod imunisasi anda
Banyak jangkitan boleh menyebabkan kecacatan keguguran atau kelahiran. Satu ujian darah cepat akan mendedahkan sama ada anda telah disuntik untuk penyakit seperti rubella. Jika anda perlu disuntik vaksin virus yang hidup, seperti rubella (campak Jerman), anda perlu menunggu satu bulan selepas vaksinasi sebelum cuba untuk hamil. Ini adalah langkah berjaga-jaga, kerana ia dianggap bahawa badan anda memerlukan masa untuk menghapuskan virus yang disuntik, walaupun tidak ada sebarang bukti penghubung antara imunisasi rubella dalam kehamilan dan kecacatan kelahiran.

Anda juga mungkin mahu mempertimbangkan untuk mendapat pelalian terhadap cacar air, yang boleh menyebabkan masalah untuk bayi dalam kandungan anda jika anda mengidapnya untuk kali pertama dalam kehamilan. Jika anda telah dijangkiti penyakit ini, maka anda sudah akan menjadi kebal. Anda mungkin mahu mempunyai penggalak tetanus, dan, jika anda berisiko untuk Hepatitis B, anda mungkin ingin mempertimbangkan vaksin penyakit itu juga.

Penyakit parasit
Penyakit parasit seperti TOXOPLASMOSIS relatif tidak berbahaya pada orang dewasa tetapi boleh menjadi berbahaya kepada bayi yang baru lahir dan bayi. TOXOPLASMOSIS paling kerap disebarkan melalui najis kucing atau daging yang kurang masak. Satu ujian darah yang mudah boleh menentukan sama ada anda telah mempunyai ia dan oleh yang demikian imun.Jika tidak, anda boleh berhati-hati untuk mengelakkan makan dan berhati-hati apabila mengendalikan daging mentah atau kurang masak, pakai sarung tangan apabila anda sedang berkebun, danmenyuruh orang lain kosongkan dulang kucing.Jika anda mempunyai kucing, anda adalah sangat berkemungkinan sudah menjadi imun.

Asid Folik
Kecacatan tiub neural seperti spina bifida boleh dielakkan dengan mengambil tambahan asid folik dan memastikan bahawa diet anda mengandungi makanan yang kaya dalam folates. Doktor anda akan menasihatkan anda tentang berapa banyak asid folik anda perlu mengambil setiap hari. Kebanyakan wanita yang cuba untuk hamil dinasihatkan untuk mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik tambahan semasa mereka cuba untukhamil dan untuk 12 minggu pertama kehamilan.Jika anda mempunyai sejarah keluarga kecacatan tiub neural atau keadaan kesihatan kronik, seperti epilepsi, anda mungkin perlu mengambil dos yang lebih tinggi iaitu 5 miligram (mg) sehari. Doktor anda boleh memberikan anda preskripsi untuk tambahan asid folik, sama ada anda memerlukan tahap dos harian yang biasa atau lebih tinggi.Ia juga bijak untuk mengambil multivitamin kerana ia telah menunjukkan bahawa ini akan menghalang jenis keabnormalan janin yang lain termasuk kecacatan jantung, masalah buah pinggang dan ataupun rekah bibir dan 



Berhenti merokok, minum minuman keras atau dadah
Terdapat banyak bukti bahawa merokok, dadah dan minum minuman keras adalah tidak baik untuk anda mahupun bayi anda pada masa hadapan dan yang ideal akan berhenti sebelum anda hamil.

Jika anda seorang peminum tegar atau mengambil dadah, doktor anda mungkin boleh merujuk anda untuk sedikit sokongan tambahan untuk membantu anda memberi bayi anda permulaan yang sihat untuk kehidupan.

Masa untuk berbual
Ini adalah masa yang baik untuk bercakap mengenai apa-apa masalah kesihatan atau kebimbangan yang anda mungkin ada. Jika anda perlu mengambil ubat jangka panjang, berbincang dengan doktor anda. Anda mungkin perlu menukar ubat dan memulakan dengan rawatan yang baru sebelum hamil. Sebagai contoh, ia tidak selamat untuk mengambil ubat-ubatan untuk jerawat yang teruk apabila anda sedang hamil. Ubat-ubat over-the-counter, seperti ibuprofen, juga baik dielakkan semasa hamil, jadi tanyalah doktor anda tentang sebarang ubat yang anda biasa ambil.

Ujian genetik dan kaunseling
Majoriti bayi benar-benar sihat, hanya kira-kira 1-2 peratus dilahirkan dengan kecacatan kelahiran yang besar atau kecil. Tetapi anda mungkin akan dirujuk kepada kaunselor genetik jika anda atau suami anda mempunyai sebarang faktor risiko, seperti sejarah keluarga penyakit genetik.

Untuk membantu anda menjejaki semua ujian dan pemvaksinan anda, kami telah sediakan ini kesediaan senarai semak fizikal. Anda dan suami anda mungkin akan perlu membuat beberapa perubahan gaya hidup - lihat apa yang kami cadangkan.


2 comments :

  1. Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

    ReplyDelete
  2. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete