Monday

Pemakanan yang baik adalah penting jika anda berniat hamil. Bermula dengan diet yang seimbang tiga kali makan sehari, termasuk sekurang-kurangnya lima hidangan sehari buah-buahan dan sayur-sayuran. Empat daripada nutrien yang paling penting untuk permulaan yang baik untuk kehamilan ialah:





  • asid folik
  • kalsium
  • zat besi
  • vitamin D
Mengambil makanan tambahan harian 400mcg asid folik. Ini adalah sejenis vitamin B yang membantu untuk mencegah kecacatan tiub neural seperti spina bifida dalam pembentukan bayi. Untuk memastikan anda mempunyai nutrien penting ini, termasuk yang berikut dalam makanan anda:

  • hasil tenusu
  • buah-buahan dan sayur-sayuran
  • whole grains dan bijirin
  • protein dalam bentuk daging tanpa lemak, ikan, telur, kekacang atau kacang
Anda boleh mengambil multivitamin untuk wanita yang cuba untuk hamil, atau antenatal supplement.Ianya mengandungi asid folik. Walau bagaimanapun, selain daripada asid folik, makanan tambahan tidak seharusnya menjadi pengganti untuk diet yang sihat dan seimbang.

Anda tidak perlu mengambil makanan tambahan berdos tinggi untuk membina rizab anda.

Beberapa kajian telah mencadangkan bahawa banyak kafein boleh mempengaruhi kesuburan anda. Walaupun bukti yang tidak muktamad, jika anda cuba untuk hamil, masuk akal untuk menjaga pengambilan kafein anda di bawah 200mg hari. Tahap kafein dalam minuman berbeza, tetapi dua cawan kopi segera mengandungi kira-kira 200mg kafein.

Adakah berat badan saya akan menjejaskan kesuburan saya?
Sama ada kekurangan berat badan atau berlebihan berat badan boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon. Ini boleh menjejaskan kesuburan anda dengan membuat anda kurang berkemungkinan untuk ovulate. Ia juga boleh meningkatkan risiko komplikasi semasa kehamilan.

Jika anda boleh, cuba untuk mencapai berat badan yang sihat, dengan indeks jisim badan (BMI) antara kira-kira 19 dan 25, sebelum anda hamil. Ini akan meningkatkan peluang anda untuk mempunyai kehamilan yang sihat. Anda boleh mengira indeks jisim badan (BMI) dengan kalkulator BMI.

Jika anda mempunyai haid yang tidak teratur dan BMI anda adalah 30 atau lebih tinggi, cuba untuk menurunkan BMI anda. Kehilangan antara 10 peratus dan 20 peratus berat badan anda boleh membantu untuk mengawal kitaran haid anda. Ini, sebaliknya, akan meningkatkan peluang anda untuk hamil.

Ia baik untuk tidak 'crash diet', walaupun, kerana ini boleh mengurangkan simpanan pemakanan badan anda. Menyasarkan untuk kehilangan antara 0.5kg dan 1kg (antara 1lb dan 2 lb) seminggu, yang merupakan kadar yang selamat penurunan berat badan.

Untuk hasil terbaik, amalkan diet yang sihat, seimbang makanan yang rendah lemak dan rendah-gula, digabungkan dengan program senaman.

Jika anda kurang berat, cuba untuk tambahkan beberapa kilogram kerana kekurangan berat badan boleh menjejaskan ovulasi. Dan apabila anda hamil, risiko anda keguguran meningkat jika anda kekurangan berat badan.

Hanya kerana ia adalah baik untuk tidak 'crash diet' jika anda terlebih berat badan, ia adalah baik untuk tidak gelojoh makan makanan bergula, berlemak untuk menambahkan berat dengan cepat. Jenis makanan seperti ini tidak akan memberi anda vitamin dan mineral penting yang anda perlukan. Cuba untuk mendapatkan kalori tambahan anda daripada pilihan makanan yang sihat.

0 comments :

Post a Comment