Monday

Ikut pelan pemakanan yang sihat

Posted by Unknown on 11:36 PM with No comments
Ikut pelan pemakanan yang sihat
Pemakanan sihat bermakna makan makanan yang seimbang dan mengelakkan makanan yang tinggi lemak dan gula seperti kek dan biskut. Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan memakan pelbagai jenis makanan di samping cuba untuk hamil, termasuk:


• Buah-buahan dan sayur-sayuran - ini boleh menjadi segar, sejuk beku, tin, kering atau segelas jus. Sasarkan untuk sekurang-kurangnya lima hidangan sehari.

• Karbohidrat seperti beras, mi (mee, meehoon, kueh teow, mee pan), roti, tosai, idli, capati, pasta, kentang, Keladi dan keledek.

• Protein seperti daging tanpa lemak dan ayam, ikan, telur dan kekacang (kacang dan lentil). Sumber protein vegetarian termasuk tauhu, Chok fu, kacang, kekacang, biji benih dan protein soya vegetarian (daging olok-olok).

• Ikan, sekurang-kurangnya dua kali seminggu, termasuk beberapa ikan berminyak - tetapi tidak mempunyai lebih daripada dua bahagian ikan berminyak seminggu. Ini termasuk tuna segar (tidak tuna dalam tin, yang tidak dikira sebagai ikan berminyak), ikan kembung, sardin dan ikan trout, ikan kod dan siakap.

• makanan tenusu seperti susu, keju dan yogurt, yang mengandungi kalsium.

• Makanan yang kaya dengan zat besi, seperti daging merah, kekacang, buah-buahan kering, roti, sayur-sayuran hijau dan bijirin sarapan yang diperkuat, untuk membina sumber besi dalam persediaan ke arah kehamilan.

Ia membantu badan anda untuk menyerap zat besi jika anda mempunyai sedikit makanan atau minuman yang mengandungi vitamin C, seperti buah-buahan atau sayur-sayuran, atau segelas jus buah-buahan dengan mana-mana makanan yang kaya dengan zat besi. Elakkan minum minuman kafein (kopi, teh, kola) selepas mengambil sumber makanan yang kaya dengan zat besi. Tunggu sekurang-kurangnya dua jam selepas makan atau minum minuman yang mengandungi kafein, ini akan membolehkan badan anda untuk menyerap zat besi yang pertama.

0 comments :

Post a Comment