Thursday

Mengambil Vitamin Tambahan

Posted by Unknown on 9:04 PM with No comments

Walaupun anda boleh memenuhi hampir semua keperluan pemakanan anda melalui diet yang seimbang, sesetengah pakar percaya bahawa pemakan sihat boleh dilakukan dengan bantuan beberapa vitamin tambahan. "Doktor saya mencadangkan saya mengambil suplemen ketika cuba untuk mengandung dan saya menganggap ia tidak dapat melakukan apa-apa kemudaratan," kata Margaret. "Saya tidak sentiasa mempunyai masa untuk merancang makanan dan kadang-kadang saya makan dengan tergesa-gesa. Dengan cara ini, saya memastikan saya mendapat semua keperluan badan saya."






Ingat bahawa vitamin tambahan adalah perlindungan, bukan pengganti diet. Dan sejak vitamin tambahan over-the-counter mungkin mengandungi dos yang terlalu banyak vitamin dan mineral yang boleh menjadi berbahaya kepada bayi yang sedang membangun, ia adalah wajar untuk beralih kepada pil yang dirumus untuk wanita mengandung walaupun sebelum anda mengandung. Atau memilih makanan tambahan yang mengandungi kira-kira 100 peratus daripada RDA (sukatan harian disyorkan) supaya ia tidak mengandungi dos mega vitamin atau mineral. Berbincanglah dengan doktor anda tentang vitamin tambahan antenatal untuk anda.

Dapatkan banyak asid folik
Banyak yang boleh dilakukan oleh asid folik, bukan sahaja untuk wanita mengandung - vitamin B ini telah dikaitkan dengan insiden serangan jantung, strok, kanser dan kencing manis yang lebih rendah. Ia juga mengurangkan risiko kecacatan tiub neural kelahiran bayi seperti spina bifida (suatu keadaan kongenital yang serius, yang berlaku apabila tiub di sekeliling sistem saraf pusat tidak menutup sepenuhnya).

Wanita yang cuba untuk mengandung (atau yang mungkin mengandung) perlu mengambil asid folik sebanyak 0.4 miligram (mg) setiap hari - juga ditulis sebagai 400 mikrogram (mcg). Anda perlu mengambilnya dari masa anda berhenti menggunakan kontrasepsi sehingga minggu ke-12 kemengandungan. Pastikan bahawa supplement yang anda gunakan tidak mengandungi vitamin A atau hati minyak ikan.

Ia adalah disyorkan bahawa mana-mana wanita yang pernah mempunyai seorang kanak-kanak dengan kecacatan tiub neural perlu mengambil dos yang lebih tinggi - 5 miligram (mg) sehari. Jika anda atau suami anda atau ahli keluarga terdekat mempunyai sejarah kecacatan tiub neural, anda juga perlu mengambil 5 miligram (mg) asid folik sehari. Dos yang lebih tinggi juga dicadangkan jika anda mengambil ubat anti-epileptik, mempunyai penyakit celiac (alahan gluten) atau penyakit sel sabit.

Di samping itu, ia adalah bijak untuk makan makanan yang kaya dengan folat seperti sayur-sayuran berdaun hijau gelap (seperti bayam atau sawi), buah-buahan sitrus, kacang, bijirin penuh, beras perang, roti dan bijirin yang diperkaya.

Berhenti meminum minuman alkohol sekarang
Jika tabiat meminum anda meninggalkan perkara yang amat dikehendaki, anda akan perlu membuat beberapa penyesuaian. Berikut adalah beberapa nasihat penting: kurangkan atau hanya sekali-sekala minum minuman beralkohol. Nasihat semasa adalah untuk minum tidak lebih daripada satu atau dua unit alkohol sekali atau dua kali seminggu. Unit A adalah setengah pain bir ringan standard strenght, atau cider, atau ukuran pub. Satu gelas wain adalah kira-kira dua unit. Risiko utama di sini adalah untuk janin membangun, yang boleh dirosakkan oleh minum berat atau pesta minum-minum. (Ia mencadangkan wanita mengandung sepenuhnya mengurangkan minuman beralkohol.)

Jika anda telah berhenti menggunakan kontrasepsi, ada kemungkinan bahawa anda sudah boleh untuk mengandung - ia adalah lebih baik untuk sesal kemudian tiada gunanya dan mengelakkan kebimbangan kemudian kira-kira berapa banyak anda minum di awal kemengandungan.

Berhati-hati dengan kafein
Tiada bukti yang konsisten untuk menghubungkan minuman berkafein (teh, kopi dan kola) untuk masalah kesuburan. Walau bagaimanapun, Agensi Piawaian Makanan UK menasihati wanita mengandung harus menghadkan pengambilan kafein - yang mempunyai lebih daripada 200 mg kafein sehari telah dikaitkan dengan berat bayi yang rendah ketika dilahir dan keguguran. Sebagai sebahagian daripada persediaan anda untuk mengandung, anda boleh mula untuk memberhentikan pengambilan kafein dalam coklat, koko, minuman bergas dan kopi supaya anda membiasakan diri untuk pengambilan yang lebih rendah sebelum anda mengandung.

Untuk memeriksa berapa banyak yang anda sedang ambil sekarang - 200 mg kafein adalah lebih kurang bersamaan dengan:

• 2 cawan kopi segera (100mg setiap)

• 2 cawan kopi dibancuh (100mg setiap)

• 4 cawan teh (50mg setiap)

• 5 tin cola (sehingga 40mg setiap)

• 4 (50g) batang coklat polos (sehingga 50mg setiap). Kafein dalam coklat susu adalah kira-kira setengah daripada coklat kosong

Perlu diingat bahawa kandungan kafein espressos, dan kopi yang berdasarkan espressos, seperti Cappuccino dan Lattes, boleh bergantung kepada saluran keluar. Satu kajian mendapati bahawa tahap kafein boleh berkisar dari 50mg setiap espresso pada satu rantaian sebanyak 300mg setiap espresso yang lain.

Apa lagi perlu dielakkan
Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan bahawa wanita yang cuba untuk mengandung juga harus mengelakkan perkara-perkara berikut:

• Terlalu banyak vitamin A. Ini bermakna anda harus mengelakkan makan hati dan produk hati seperti Pate dan elakkan daripada mengambil makanan tambahan yang mengandungi vitamin A atau minyak hati ikan. Anda memerlukan sedikit vitamin A, tetapi jika anda mempunyai terlalu banyak semasa mengandung, ini boleh membahayakan bayi anda.

• Ikan yang mengandungi merkuri, seperti, ikan yu, ikan todak dan Marlin. Juga, jangan makan lebih daripada dua stik tuna seminggu (seberat kira-kira 140g 170g mentah atau dimasak) atau empat bersaiz sederhana tin tuna seminggu (dengan berat kira-kira 140g setiap tin). Tahap merkuri yang tinggi boleh membahayakan pembangunan sistem saraf bayi dalam kandungan.

Doktor anda boleh memberi anda maklumat lanjut mengenai dos dan apa yang tidak boleh dilakukan ketika cuba untuk mengandung - ia adalah peluang yang baik untuk memastikan anda berada dalam keadaan paling baik untuk kemengandungan.




0 comments :

Post a Comment