Wednesday

Diet Sihat Untuk Bakal Bapa

Posted by Unknown on 9:50 AM with No comments

Isteri saya cuba untuk mengandung. Sebagai bakal bapa, betapa pentingnya diet saya? 
Amat penting, sejak pemakanan mempunyai kesan langsung kepada potensi sperma anda. Kajian menunjukkan bahawa tabiat makan yang buruk dan minum minuman keras, misalnya, boleh menurunkan kualiti dan kuantiti sperma, membuat konsepsi yang lebih sukar. Dan sejak ketidaksuburan adalah hampir sama banyak isu seorang lelaki dengan seorang wanita, 32 peratus daripada masalah kemandulan boleh dikesan pada lelaki, diet yang sihat akan meningkatkan peluang anda untuk mengandung. Anda boleh menjalinkan semula hubungan cinta anda dengan makanan segera selepas kemengandungan isteri anda disahkan.



Apakah diet yang sihat bagi bakal bapa?
Amnya, ianya harus seimbang, pelbagai dan berkhasiat sama seperti diet seorang bakal ibu,. Khususnya, sebagai bakal bapa ia seharusnya membantu jika anda:

Pastikan diet anda termasuk zink, folates (seperti sayur-sayuran berdaun hijau) dan makanan lain yang kaya dengan antioksidan seperti vitamin C. Semua ini membantu badan anda untuk membuat sperma berfungsi dengan normal dan untuk membunuh sperma tidak normal. Tahap zink yang rendah telah dikaitkan dengan ketidaksuburan lelaki, dan kajian telah menunjukkan bahawa rawatan dengan zink sulfat dan folates boleh meningkatkan jumlah sperma untuk kedua-dua lelaki subur dan tidak subur. Tetapi tidak keterlaluan, kepekatan zink yang tinggi juga telah dikaitkan dengan motilitas sperma yang lemah. Berusaha untuk sekurang-kurangnya 12 hingga 15 mg dalam diet anda setiap hari. Sumber zink yang baik termasuk daging lembu cincang tanpa lemak tambahan (hidangan 85g / 3oz mempunyai 4.5 mg), kacang panggang (hidangan 170g / 6oz mempunyai 3.55mg), dan daging ayam gelap (2.38mg bagi setiap 85g / 3oz).

Makanan yang kaya dalam folates termasuk sayur-sayuran hijau seperti brokoli dan sprouts, tetapi ia juga boleh didapati dalam makanan lain seperti kacang bermata hitam, betik, dan ubi kentang.

Segelas 227g / 8oz jus oren mengandungi 124 miligram (mg)vitamin C. Cuba  untuk sekurang-kurangnya 60 mg setiap hari, (sekurang-kurangnya 100 mg) jika anda merokok kerana merokok membuat anda kurang mampu untuk menyerap.

Teruskan minum kopi, jika anda suka. Dua kajian penyelidik Brazil yang diterbitkan pada tahun 2005 mengesahkan bahawa kafein boleh meningkatkan motiliti sperma (keupayaan sperma bergerak). Dalam satu kajian lelaki subur yang mempunyai vasektomi, lelaki yang sering minum enam atau lebih cawan kopi sehari mempunyai motiliti sperma yang jauh lebih tinggi daripada lelaki yang tidak mempunyai tabiat minum kopi. Kajian kedua yang memandang pada lelaki infertil dan mendapati kesan yang sama minum kopi biasa yang dikaitkan dengan motilitas sperma yang lebih baik dan tahap antioksidan. Penambahbaikan dalam motilitas sperma seolah-olah meningkat selaras dengan peningkatan pengambilan kopi.

Hentikan minuman beralkohol. Pakar-pakar bersetuju bahawa minum berlebihan akan menjejaskan kualiti sperma anda. Penggunaan berat wain, bir atau spirit menjejaskan tahap hormon anda menyebabkan paras testosteron menurun, dan ia juga memberi kesan kepada keupayaan testis anda untuk mematangkan sperma dengan betul membawa kepada bilangan sperma yang rendah dan peningkatan bilangan sperma tidak normal dalam air mani. Tidak ada bukti bahawa minum sederhana (dalam lingkungan julat yang dinasihatkan oleh Jabatan Kesihatan 3-4 unit alkohol setiap hari untuk lelaki), mempunyai apa-apa kesan ke atas kesuburan lelaki.

Selain makanan, terdapat pelbagai faktor gaya hidup dan risiko di tempat kerja yang boleh menjejaskan kesuburan anda. Mujurlah, kebanyakan ini boleh dielakkan.

Kesimpulannya, jika anda komitmen pada diri anda untuk beberapa bulan hidup yang 'bersih' dan pemakanan sihat (yang bermakna banyak buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh, produk tenusu rendah lemak, daging tanpa lemak) dan gaya hidup yang selamat, anda akan berada pada tahap yang terbaik untuk menjadi seorang bapa.


Sukar untuk mendapatkan vitamin dengan pemakanan? Mudahkannya dengan Vitamin Untuk Lelaki


0 comments :

Post a Comment