Friday

Tekanan darah tinggi (hipertensi) yang hadir sebelum mengandung boleh mengganggu pertumbuhan janin dan meningkatkan risiko kematian janin. Oleh itu, mengawal tekanan darah dengan ubat tekanan darah dipilih dengan teliti adalah penting semasa mengandung.

Di samping itu, hipertensi asas boleh meningkatkan risiko untuk keadaan yang dipanggil preeclampsia, komplikasi yang berpotensi sangat berbahaya. Ia kadang-kadang sukar bagi doktor untuk membezakan antara tekanan darah tinggi sahaja dan tekanan darah tinggi yang berpunca dari preeclampsia. Kedua-duanya akan menyebabkan risiko kecacatan kelahiran, wanita dengan tekanan darah tinggi semasa mengandung perlu dipantau dengan teliti oleh pakar perubatan yang biasa dengan keadaan ini. Sebaik-baiknya, ubat akan beralih kepada ubat yang agak selamat sebelum wanita mengandung.



Kencing manis yang tidak terkawal boleh membawa kepada paras gula darah yang tinggi. Tahap gula dalam darah yang tinggi semasa awal mengandung boleh membawa kepada keguguran dan kecacatan kelahiran. Oleh itu, mengawal diabetes adalah penting untuk hasil yang baik, dan gula darah ideal perlu dikawal sebelum mengandung. Ia adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa kawalan gula darah semasa mengandung adalah penting.

Ubat kencing manis mungkin berbahaya kepada janin, tetapi insulin tidak berbahaya kepada janin. Insulin adalah rawatan utama untuk penyakit kencing manis semasa mengandung. Bukan sahaja insulin selamat untuk bayi dan ibu, tetapi ia juga membantu mencegah komplikasi bahawa bayi boleh mengalami gula ibu menjadi tidak terkawal. Insulin biasanya digantikan dengan pil apabila seorang wanita dengan diabetes sedang mempertimbangkan untuk mengandung. Masa yang sesuai untuk mengawal gula dalam darah adalah sebelum mengandung, kerana kawalan tahap gula walaupun di awal mengandung (apabila ibu tidak lagi tahu dia mengandung) adalah penting untuk kesihatan bayi.



0 comments :

Post a Comment