Saturday

Sebelum anda mengambil risiko, anda dan pasangan anda mungkin mendapati ia berguna untuk tanya diri anda soalan-soalan ini:
  • Adakah anda sama-sama komited untuk menjadi ibubapa?
  • Pernahkah anda terfikir bagaimana untuk anda akan mengendalikan tanggungjawab menjaga anak-anak dan mengimbanginya dengan kerja dan keluarga?
  • Adakah anda sanggup untuk mengorbankan tidur anda pada setiap hujung minggu atau memberikan bayi anda kepada pengasuh setiap kali anda mahu keluar berdua-duan?
  • Pernahkah anda terfikir dengan menjadi ibubapa akan mengubah anda dan hubungan dengan orang-orang yang paling dekat dengan anda?
  • Adakah anda bersedia untuk menghadapi kemungkinan anak anda memerlukan keperluan khas?

    Mempunyai bayi bukan sahaja akan memberikan kesan yang kecil pada hidup anda, ia akan mengalihkan 'pusat alam semesta' anda. Sesetengah ibu bapa baru akan terkejut. Berfikir tentang bagaimana anda akan merasa, bagaimana anda biasanya menghadapi perubahan, dan bagaimana anda boleh mempersiapkan diri anda.


    Kita mampu untuk mempunyai bayi?
    Anda mungkin merasakan bahawa anda tidak akan mempunyai wang yang cukup untuk mempunyai sebuah keluarga!Yang lebih penting ialah bayi anda menerima kasih sayang dan perhatian lebih daripada kebendaan. Itu tidak bermakna ia tidak bijak untuk berjimat cermat sebelum anda hamil. Anda akan bertanggungjawab sepenuhnya untuk anak anda sekurang-kurangnya 18 tahun, jadi cuba untuk melakukan sesuatu. Ia mungkin kelihatan lebih awal, tetapi anda juga mungkin mahu untuk berfikir tentang:mengambil insurans hayat, membuat wasiat, menabung untuk yuran universiti.

    Bila kita harus berhenti menggunakan pencegah kehamilan?
    Jika anda menggunakan pil dan anda mahu hamil, anda boleh berhenti mengambilnya dan boleh terus 'mencuba' jika anda sudah bersedia. Atau anda mahu menunggu sehingga selepas anda sekurang-kurangnya mempunyai satu "post pill-period".

    Mengetahui tarikh tempoh terakhir datang haid anda boleh membantu bidan atau doktor anda untuk menganggarkan tarikh bersalin anda apabila anda hamil. Ia juga boleh memberi anda masa untuk membuat perubahan lain kepada gaya hidup anda sebelum anda hamil. Anda mungkin mendapati ia mengambil masa sehingga enam bulan untuk kitaran haid anda untuk mendapatkan kembali di landasan yang betul.

    Jika anda hamil semasa anda masih mengambil pil, berhenti mengambil dan berjumpa dengan doktor anda. Tiada bukti peningkatan risiko keguguran atau kecacatan bagi wanita yang hamil ketika mengambil pil. Tetapi anda mungkin mahu untuk meyakinkan diri anda dengan bercakap dengan doktor anda.

    Jika anda telah menggunakan suntikan kontraseptif, ia mungkin mengambil masa sehingga setahun untuk mengembalikan anda kepada kesuburan biasa anda. Sementara anda menunggu, menggunakan kaedah back-up, seperti kondom.

    0 comments :

    Post a Comment