Tuesday


Gambaran keseluruhan
Mengandung diukur dalam trimester dari hari pertama tempoh terakhir haid anda (LMP) dan biasanya berlangsung selama kira-kira 40 minggu dari konsep kepada kelahiran bayi. Masa ini dibahagikan kepada 3 tempoh: trimester pertama, trimester kedua dan trimester ketiga.




Tiga Peringkat Kehamilan (Trimester pertama, kedua dan ketiga)
Trimester pertama diukur dari konsep kepada kira-kira minggu ke-12 kehamilan, trimester kedua dari kira-kira 13 hingga 27 minggu kehamilan; dan trimester ketiga dari kira-kira 28 minggu kehamilan sehingga kelahiran. Mari kita lihat apa yang berlaku dengan anda dan bayi anda semasa setiap tiga peringkat.



Trimester pertama: Perubahan awal dalam Badan Wanita
Semasa trimester pertama badan anda menjalani banyak perubahan. Perubahan hormon menjejaskan hampir setiap sistem organ dalam badan anda. Perubahan ini boleh mencetuskan gejala walaupun dalam minggu pertama kehamilan. Tak datang haid adalah tanda jelas bahawa anda sedang hamil.


Trimester pertama: Perubahan fizikal dan emosi Wanita 
Perubahan lain yang anda mungkin alami semasa trimester pertama termasuk:
Keletihan yang melampau, payudara bengkak. Puting anda juga mungkin melekat keluar. Sakit perut dengan atau tanpa muntah (morning sickness)
Mengidam atau kebencian untuk makanan tertentu, perubahan mood, sembelit (masalah mempunyai pergerakan usus), perlu membuang air kecil lebih kerap, sakit kepala, pedih ulu hati, penambahan berat badan atau penurunan.


Trimester pertama: Perubahan dalam rutin harian Wanita
Selari dengan perubahan badan anda, anda mungkin perlu membuat perubahan kepada rutin harian anda, seperti akan tidur lebih awal atau makan kerap, hidangan kecil. Mujurlah, kebanyakan ketidakselesaan ini akan hilang ketika kehamilan anda berkembang, namun sesetengah wanita mungkin tidak berasa sebarang ketidakselesaan! Jika anda telah hamil sebelum ini, anda mungkin berasa berbeza kali ini. Sama seperti setiap wanita adalah berbeza, begitu juga dengan setiap kehamilan.

Trimester pertama: Bayi pada 4 Minggu
  • Otak dan saraf tunjang bayi anda telah mula untuk membentuk.
  • Jantung mula membentuk.
  • Lengan dan kaki tunas muncul.
  • Bayi anda kini embrio dan 1/25 inci panjang.

Trimester pertama: Bayi pada 8 Minggu
  • Semua organ-organ utama dan struktur badan luar telah mula untuk membentuk.
  • Jantung bayi anda berdegup dengan rentak biasa.
  • Lengan dan kaki tumbuh lagi, dan jari dan jari kaki telah mula untuk membentuk.
  • Organ-organ seks mula terbentuk.
  • Mata telah berpindah ke hadapan pada muka dan kelopak mata telah terbentuk.
  • Tali pusat dapat dilihat dengan jelas.
  • Pada akhir 8 minggu, bayi anda adalah janin dan kelihatan lebih seperti manusia. Bayi anda adalah hampir 1 inci panjang dan berat kurang daripada 1/8 auns.
Trimester pertama: Bayi pada 12 minggu
  • Saraf dan otot mula bekerja bersama-sama. Bayi anda boleh membuat genggaman.
  • Organ-organ seks luaran menunjukkan jika bayi anda adalah lelaki atau perempuan. Seorang wanita yang melakukan ultrasound pada trimester kedua atau kemudiannya mungkin dapat mengetahui jantina bayi.
  • Kelopak mata menutup untuk melindungi mata. Mereka tidak akan membuka lagi sehingga minggu ke-28.
  • Pertumbuhan kepala telah perlahan. Kini, pada kira-kira 3 inci panjang, berat bayi anda hampir satu auns.

9 comments :

  1. Tahapan yang sangat panjang untuk melahirkan bayi manusia dari rahim wanita
    Pregnancies

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yg sgt menarik.. ��

    ReplyDelete
  3. kehamilan memang saat indah bagi ibu, walau ada banyak cabaran tapi semua tu kenangan manis..posisi tidur juga kena tau yang mana bagus untuk ibu dan bayi dalam kandungan..

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian... saya mintak izin share di blog saya..saya akan beri kredit pada blog ni ye... tq.. jemput datang ke blog saya juga.. www.jagasihat.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. nice sharing kak.baru tau rasa ibu hamil cmne.ni sy ada share tips dos pengambilan ubat utk anak.bole tgk ya.

    https://www.facebook.com/toksyedori/posts/1509684562449282

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum semua.. nak minta pendapat, saya sedang hamil 6 minggu 5 hari, dan saya sedang berpuasa, adakah berpuasa akan menjejaskan perkembangan bayi saya? lebih lebih lagi sekarang ia melibatkan pertumbuhan otak saraf tunjang dan jantung.. dan ini merupakan kehamilan sulung saya..

    ReplyDelete